Go to aakp.no
A PROGRAM IN

News

Nytt vekstprogram for små, maritime bedrifter

Klyngeprogrammet GCE Blue Maritime, ÅKP og Mafoss held i desse dagar på å rekruttere inn seks-sju bedrifter til eit nytt vekstprogram for små, maritime verksemder.

Blue Maritime Cluster
Båtbaug.jpg

– Vi ser føre oss mindre bedrifter med to til ti tilsette. Dei kan til dømes vere knytt til leverandørindustrien maritimt, sei seniorrådgjevar og kompetansemeklar Robert Voldnes, ved ÅKP sitt kontor på søre.

robert 2.jpg
Robert Voldnes.










Han er fagleg ansvarleg for programmet, og opplyser at dette kan vere verksemder som har sett seg mål av å vekse anten med nye produkt eller tenester i kjende marknader, eller gå ut i ukjende marknader.

– Vi ser at seljarrolla endrar seg, og at det er meir fokus på databruk og skjerm, samd sal via digitale flater, som det heiter. Difor inneheld programmet som går over fem samlingar også bruk av ÅKP sitt nye studio for trening, fortel Voldnes, og legg til: 

– I tillegg vert det arbeidd med anerkjend metodikk der verksemda får jobbe med vekststrategi i lag med eigen mentor.  Klyngeprogrammet GCE sponsar store delar av dette, slik at det vert rimeleg for verksemda å ta del i programmet.  Reint fysisk vil noko skje i Ulsteinvik på Skaparhuset, og noko ved ÅKP sin eigen arena i Ålesund.

Det første kullet er tenkt starta opp oktober.

– ÅKP har som kjent mange ulike program og aktivitetar knytt både til oppstart, vekst og skalering.  Men dette programmet er eit heilt nytt og spesialtilpassa program for denne målgruppa, og vert altså no køyrd for første gong. Interesserte må gjerne ta kontakt med Jan Tormodsæther på Mafoss eller meg avsluttar Robert Voldnes. 

Meir informasjon og kontaktinformasjon finn du her

 

 

Vi deltok på Arendalsuka

Diskusjoner om bærekraft, energikilder og den nye strategien til GCE Blue Maritime Cluster.

Blue Maritime Cluster
PEiArendal.jpg

ÅKP, GCE Blue Maritime Cluster og våre samarbeidspartnere var representert under Arendalsuka ved daglig leder Per Erik Dalen. I tråd med den nye strategien til den maritime klynga, New Blue Deal, deltok Dalen på flere arrangementer knyttet til bærekraft og energikilder. Strategien New Blue Deal har som ambisjon at GCE Blue Maritime Cluster skal bli verdens første utslippsfrie klynge.

Les mer om New Blue Deal her

Under Arendalsuka ble det blant annet presentert nye eksempler på teknologioverføringer fra olje og gass til andre næringer, hvor man så på hvordan klyngenes erfaring, kunnskap og kompetanse bør forvaltes til å bli en viktig driver i den grønne omstillingen av norsk næringsliv.

På bildet er klyngelederne med politikere: Fra venstre: Preben Strøm, Energy Valley, Tom Fidjeland, GCE NODE, Iselin Nybø, næringsminister, Per Erik Dalen, GCE Blue Maritime, Tore O. Sandvik, fylkesordfører i Trøndelag, Gisle Nondal, GCE Ocean Technology, og Tor Arnesen, Norwegian Energy Solutions.

Successful Franco-Norwegian Networking Event

A French delegation visited Norway and the GCE Blue Maritime cluster last week. This resulted in what can turn out to become new business cooperations.

Blue Maritime Cluster
9H6A4015.jpg

Representatives from the French maritime cluster companies visited Norwegian cluster companies late november. ÅKP (the GCE Blue Maritime fasilitator) was hosting the visit, which was organised by Business France and French-Norwegian Chamber of Commerce. In addition to the eleven French companies, the French ambassador to Norway, H.E. Pierre-Mathieu Duhamel accompanied the delegation.

- We have been well received and is very happy with the visit, Mr. Duhamel concludes.

But not only the diplomacy was happy with the trip to Sunnmøre. Eleven French maritime companies met with 19 Norwegian ones, and also the business representatives were quite satisfied.

- We saw that some companies immediately connected, and was concrete on initiating some form of cooperation, the CEO of GCE Blue Maritime Cluster, Daniel Garden, says.

He explains that a similar visit to France from the Norwegian cluster is under planning.

- We strongly believe in international cooperation and obivously mean that we can learn from other countries' maritime industry, says Garden.

ENOVA: Hydrogen til maritim transport

Enova tilbyr nå investeringsstøtte til prosjekter som skal produsere hydrogen fra fornybar kraft til bruk i maritim transport.

Blue Maritime Cluster
menu_5791_2.jpg

Hydrogen kan bli viktig for avkarbonisering av transport og industri i Norge. Særlig i maritim sektor har Norge en unik mulighet til å bidra til omstillingen, og norske bedrifter og innovasjonsmiljøer ligger i front globalt med planer om å ta i bruk hydrogen eller rene hydrogenbærere som drivstoff på skip. For at denne omstillingen skal komme i gang må hydrogen produsert uten eller med svært lave utslipp være tilgjengelig til en kostnad som de første brukerne kan bære. 

Denne utlysningen skal bidra til å bedre tilgjengeligheten av hydrogen som drivstoff i markedet, og dermed legge til rette for teknologiutvikling for og -demonstrasjon av bruk av hydrogen i maritim sektor. Enova er på jakt etter prosjektene med de mest kostnadseffektive løsningene, som har høy bruksutnyttelse og sunne forretningsmodeller.

Prosjektene skal gjøre hydrogen offentlig tilgjengelig for maritime transportformål i Norge, men kan gjerne tilrettelegge for flerbruk med andre sektorer. 

Prosjekter kan søke om opptil 150 000 000 kroner i støtte, og søknadsfristen er satt til 22. april 2022 klokken 13.00.

I løpet av januar 2022 vil det bli lagt ut maler for søknadstekst og budsjett på denne siden. Innen 1. mars 2022 vil søknadssenteret åpnes for å sende inn søknader til utlysningen.

Interesserte bedrifter bes ta kontakt med GCE Blue Maritime for å diskutere søknadsassistanse og prosjektkoordinering.

Bli mer kjent med den maritime næringa

I samarbeid med klyngas medlemsbedrifter holder GCE Blue Maritime kurs i Maritime Onboarding. Dette er et innføringskurs i den maritime verdikjeden, og kurset passer for alle som vil bli litt mer kjent med maritim bransje.

Blue Maritime Cluster
deltakere.jpg

Bildet over: fra bedriftsbesøk ved Vard Søviknes

– Dette kurset er tilpasset nyansatte i næringen, ansatte i tilstøtende næringer, politikere, journalister og ansatte i offentlig sektor og andre som ønsker å lære mer om den maritime verdikjeden, sier Juuni Elisabeth Vatne, markedsleder for GCE Blue Maritime i ÅKP.

Juuni-lite.jpg
Juuni Elisabeth Vatne.

Det var som svar på et ønske om et onboardingkurs at klynga avholdt en pilot til kurset allerede i vår. Nå i høst holdes flere kurs, både på norsk og engelsk. Juuni tror at det lenge har vært behov for et slikt type kurs: 

– Noen ganger kan man bli så komfortabel med fagterminologien at man ikke skjønner at andre kan ha problemer med å følge med. Jeg tror kurset skaper både mer kjennskap, og eierskap, til maritim bransje. I beste fall kan det gjøre rekruttering til bransjen lettere, sier hun. 

Se film med reaksjoner fra deltakere her


Fornøyde deltakere

Under det aller første kurset i vår snakket vi med flere deltakere som opplevde kurset som nyttig. 
– Jeg ble med for å møte andre innen den samme maritime klynga samtidig som jeg får en del faglig påfyll. Jeg føler at jeg har lært mye disse to dagene, både gjennom presentasjonene, men også på verftsbesøk i Ulsteinvik, forteller Andrine Egset fra Rem Offshore. 

Hun får bifallende nikk fra en annen deltaker, Christine Sørslett fra Eltorque:

– Grunnen til at jeg meldte meg på dette kurset var for å få enda mer kunnskap om den maritime bransjen. Jeg begynte å jobbe som markedskoordinator for et par år siden, og hadde ikke så mye erfaring fra bransjen tidligere. Så dette var en ypperlig måte å få enda mer kunnskap på, samt bli kjent med kunder og andre som jobber i bransjen. 

Har du fått noen a-ha-opplevelser?

– Ja, for siden jeg er ganske ny har jeg ikke visst hvordan hele prosessen er, fra hvordan designet gjøres til skipene blir bygget på verft, så det var veldig interessant å lære mer om. Og særlig at alle forholder seg til noen andre i verdikjeden, med tanke på leveringstid. 

Les også: Kronikk: ABC i maritim bransje tas imot med entusiasme


Anbefales til andre

Både Andrine og Christine anbefaler andre som vil lære mer om bransjen å ta kurset. Det samme gjør Eivind Gundersen fra Ulstein Verft. Også han var med på piloten i vår: 

– Jeg vil anbefale dette kurset, særlig for nyansatte i maritim bransje som ikke har kjennskap til bransjen fra før. Da tror jeg dette kurset gir god faglig tyngde og forståelse tidlig i ansettelsesperioden. Rett og slett for å forstå mer av hva en driver med og hva en jobber mot. 

Kronikk: ABC i maritim bransje tas imot med entusiasme

Rekruttering i maritim bransje er et stadig tilbakevendende tema. Det er kamp om de kvalifiserte søkerne, men husker man å begynne i riktig ende når man søker etter folk? Husker man at for å lære å lese, må man først lære ABC?

Blue Maritime Cluster
kronikk.jpg

Bilde: Her foreleser Astrid Tenden fra Ulstein International under et av kursene i Maritime Onboarding. Dette er fra mars 2023. Nå i høst arrangeres flere nye kurs. Innfelt bilde av kronikkforfatteren, Elisabeth Solvang, kommunikasjonssjef i ÅKP/GCE Blue Maritime Cluster. 

Denne kronikken ble først publisert på Nett.no 15. september 2023. 

I vår region er havet, ofte bokstavelig talt, et steinkast unna. Hvis vi har vært ute og reist med fly, er en umiskjennelig lukt av salt, akkompagnert av en frisk sjøbris, alltid det første som hilser oss velkommen hjem når vi lander på Vigra.

De fleste av oss kjenner til hvor viktig havnæringene er både for Norge og regionen. Vi vet at det hver eneste dag går hundretusenvis av nordmenn på jobb i de havbaserte næringene. Norsk eksport er havbasert. Om lag 74 prosent av Norges totale eksport i 2021 kom fra havnæringene. Dette inkluderer riktignok olje- og gassnæringen, i tillegg til maritim næring og offshore leverandørindustri, samt sjømatnæringen. De tre fylkene på Vestlandet stod for 40 prosent av den norske eksporten i 2021. Tilsvarende bilde gjelder for eksport per sysselsatt, som i Møre og Romsdal er om lag fire ganger høyere enn for Innlandet og rundt tre ganger så høy som i Oslo.

Norsk maritim næring er internasjonalt rettet og er Norges nest største bidragsyter til eksportinntekter, etter olje og gass. Den maritime næringen i Møre og Romsdal alene har en omsetning på nesten 60 milliarder årlig, og sysselsetter over 13.000 personer (kilde: Menon Ecoonomics).

Tar turen til konkurrenten

Med disse, rimelig knallsterke, tallene som bakgrunn, skulle en tro at vi var verdensmestre på å rekruttere til maritim næring i vår region. Lite tyder imidlertid på at vi er det, for næringen kniver om å få tak i kvalifiserte hoder til mange jobber. Derfor blir også bransjen i regionen av og til anklaget for «kannibalisering», at selskapene «bytter på ansatte», som ved jobbskifter bare tar turen over til konkurrenten. 

Én ting er at slik «kannibalisering» ikke alltid trenger å være negativt. Det betyr at kompetanse spres utover og at den enkelte kan ta med seg nyttige erfaringer fra én bedrift til en annen. Som kjent, vi samarbeider når vi kan og konkurrerer når vi må. Til syvende og sist vinner alle på kompetansedeling.

En annen ting er likevel at alle næringer har behov for «nytt blod». Vi trenger både yngre krefter og mennesker som kan bidra inn med ny kompetanse og alternativ erfaring, kanskje fra helt andre bransjer enn den maritime.

ABC

Når det gjelder de unge viser tallene for søkere til høyere utdanning og fagskoler i 2023 at det er økt interesse for maritime utdanninger. I høyere utdanning har søknadstallene økt med ni prosent siden i fjor. Fagskolesektoren har noe mer moderat utvikling med en gjennomsnittlig økning på fire prosent. Interessen blant kvinner fortsetter også å øke (kilde: Norges Rederiforbund). Alt dette er gledelig, men enn så lenge opplever næringen likevel at det er arbeidstakers marked. Ikke sjelden er stillinger ledige lenge før de blir besatt.

I ÅKP har vi, gjennom vår marine og maritime klynge, god kontakt med et bredt felt av bedrifter innen havnæringene. Vi hører om rekruttering som en utfordring stadig vekk. Ikke sjelden trekker folk i marine og maritime bedrifter på skuldrene over rekrutteringsproblematikken, sukker, og sier: Hvorfor skjønner ikke flere hvor fantastisk bransjen vår er? Hvorfor skjønner de ikke hvor spennende jobber vi har?

Kanskje er svaret kjennskap? Kanskje er det slik at vi i mange år ikke har sett skogen for bare trær? Kanskje må vi helt ned på ABC og snakke om hva den maritime næringen egentlig er?

Styrbord og babord

Spørsmålene i avsnittet over er retoriske. Poenget er at de som jobber i havnæringene muligens er så vant til egen terminologi, og så vant til å snakke om egen bransje på en selvfølgelig måte, at man glemmer at det helt grunnleggende kan være ukjent for andre.

Som: Hva er egentlig forskjell på marint og maritimt? Hvilke yrker finnes det innenfor havnæringene? Eller: Hva skjer når man kontraherer et skip? Enda mer grunnleggende: Hva er en dokk? Hva er retrofit?  Hakket enklere: Hva er styrbord og babord, baug og akter?

Dette er selvsagt alt spørsmål man kan finne svaret på gjennom et enkelt Google-søk. Det er imidlertid noe med å føle at man kan driste seg til å søke seg inn i maritim bransje selv om man ikke har alt på stell når det gjelder terminologi og hvordan verdikjeden i bransjen fungerer.

Lov å være «nube»

Med dette i bakhodet prøver vi i ÅKP å senke terskelen for å kunne søke kunnskap om maritim bransje. Sammen med vår maritime klynge, GCE Blue Maritime Cluster, tilbyr vi i disse dager et kurs som vi har kalt Maritime Onboarding. Dette er et innføringskurs i den maritime verdikjeden som passer for nyansatte i næringen, ansatte i tilstøtende næringer, politikere, journalister, ansatte i offentlig sektor og andre som ønsker å lære mer om den maritime verdikjeden.

Når du deltar på et kurs i Maritime Onboarding er det helt ok å være «nube», for å bruke et ord mine egne barn ville valgt. Det er med andre ord helt ok å være uerfaren eller å ha kunnskapshull. Der er det helt ok å si at jøss, dette visste jeg ikke.

Nettopp fordi vi alle vet hvor viktig havnæringene er for både regionen og landet vi bor i, føles det muligens pinlig å innrømme at man mangler kjennskap til disse viktige næringene. Kurset i Maritime Onboarding bidrar til å gjøre alle som føler seg «nube» hakket tryggere.

Les også: — En ypperlig måte å få enda mer kunnskap på

Skape interesse

I ÅKP og GCE Blue Maritime prøver vi å skape interesse for næringslivet rundt oss, også havnæringene. Derfor har vi et aktivt og nært forhold til studentene på Campus i Ålesund. Til Den Maritime Klyngekonferansen, som går av stabelen 21. september, får studenter delta gratis, selv om vanlige deltakere må betale inngangsbillett. Dette er et forsøk på å innlemme studentene i næringslivet de en dag skal bli en del av. På samme måte som vi gjøre med Maritime Onboarding.

I år var det også hyggelig å få en telefon fra medielinja i Volda, som ønsket å komme til Den Maritime Klyngekonferansen med en hel delegasjon på 25 studenter. Vi ønsker dem hjertelig velkommen og gleder oss over at fremtidige journalister søker kunnskap om det maritime. 

Eierskap

Vår erfaring er at når vi går grunnleggende til verks, gjennom tiltak som Maritime Onboarding, blir det tatt svært godt imot. Tilbakemeldingene fra deltakerne er at de opplever kurset som nyttig og at de lærer ting de tidligere ikke har turt å spørre om. I tillegg skjer det naturlig nettverksbygging gjennom kursene av den enkle grunn at alle er der fordi de er interessert i bransjen.

For å skape kjennskap, og dermed eierskap, til maritim bransje må vi kanskje innse at ikke alle er like fortrolige med stammen og stammespråk som en selv. Ikke alle er født inn i en «maritim familie» eller vokste opp ved siden av et verft. Da er det ok å kunne tilby en «myk velkomst» gjennom tiltak som Maritime Onboarding eller, for studenter, gratis deltakelse på Den Maritime Klyngekonferansen. Kanskje blir den neste maritime innovasjonen funnet opp av et menneske som vokste opp langt fra havet. Hvem vet.

Tross alt, det er ikke flaut å ikke kunne før man har fått sjansen til å lære. Det som er flaut, er å gå glipp av kompetent arbeidskraft fordi man er for opptatt av å snakke stammespråk til de som allerede er en del av stammen.

 

DNB blir partner for Investormatch 2024

ÅKP og Pir er stolte over å kunngjøre at DNB blir partner for Investormatch 2024 (IM24). DNBs deltakelse viser deres engasjement for å styrke innovasjon og næringsutvikling i Møre og Romsdal, samtidig som de bidrar til utviklingen av et dynamisk investormiljø i regionen.

Blue Maritime Cluster
DnB_ Martha_ Vic.jpg

Foto: Fra venstre: Roar Juliebø i DNB, Martha Gausdal i ÅKP og Victoria Lund i Pir.  

DNB er Norges største finanskonsern og har lang erfaring med å støtte både tidligfase selskaper og større industribedrifter gjennom initiativ som DNB NXT, et møtested for ideer og kapital. Engasjementet i Investormatch 2024 er derfor et naturlig ledd i deres arbeid for å fremme bærekraftig vekst både regionalt og nasjonalt. 


 — Lykkes vi med å løfte frem gründere, så lykkes vi med fremtidens verdiskapning i regionen. Derfor er det utrolig viktig for oss i DNB å være med å bygge fremtidens næringsliv sammen med ildsjeler i Møre og Romsdal. Det er strategisk viktig at investorene ser mulighetene i fylket, og at vi tilrettelegger for gode møteplasser», sier banksjef for bedriftsmarkedet i Ålesund, Roar Atle Juliebø. 


Med bankens langvarige støtte til innovasjon og vekst, er DNB en ideell partner for å fremme entreprenørskap og investeringsmuligheter gjennom IM24.  

 
— Å ha en sterk bank som DNB med på laget er med på å bygge et robust investormiljø. Deres deltakelse bidrar til å videreutvikle IM24 som en viktig møteplass for både investorer og gründere, sier Victoria Lund, Community Manager i Pir. 

 
IM24 er i år skreddersydd for investorer, vekstbedrifter og industriledere. Med et format som fokuserer på erfaringsutveksling og læring blir arrangementet en sentral arena for diskusjoner om samarbeid og vekst i regionen. Innholdet vil bestå av inspirerende innlegg, pitch-sesjoner, paneldebatt og mini-workshops. Flere ledende aktører vil være til stede på Pir 16. oktober.


 
— Vi i ÅKP er glade for at vi nå samler oss rundt et tema som angår oss alle – evnen til å innovere og skape fremtidens forretningsmuligheter. Vi har en mulighet til å fasilitere sunn vekst i og utenfor regionen vår. Derfor oppfordrer vi kapitalmiljøet og spennende vekstselskaper til å bli med 16. oktober, og ta del i denne verdiskapningen, sier leder for lederutvikling i ÅKP, Martha Gausdal. 
 

Norwegian shipyards in focus

Last week, the GCE Blue Maritime Cluster focused on shipyard activities. We launched our latest report titled "Strengthen the Shipyards," participated in the annual Shipyard Conference, and concluded with Maritime Onboarding at Ulstein Yard.

Blue Maritime Cluster
4Y2A3112-Forbedret-NR.jpg

New report from the initiative “Strenghten the yards” 

We launched the latest report from the project "Strengthen the Shipyards" last week. This project is a collaboration among SINTEF Northwest, MAFOSS, iKuben, and the GCE Blue Maritime Cluster. The project "Strengthen the Shipyards" aims to enhance the competitive edge of Norwegian shipyards in the rapidly evolving global shipbuilding market. The report identifies key focus areas of cooperation and innovation for the industry. Notably, the participating shipyards highlighted recruitment challenges and the strategic potential for increased hull construction in Norway, driven by rising international prices and the importance of maintaining shipbuilding capabilities expertise.

Future Development and Collaboration

The findings of our report highlight opportunities in automation, AI implementation in detailed engineering, and standardized ESG reporting methods. The GCE Blue Maritime Cluster will continue coordinating these initiatives, with follow-up workshops planned for 2025.

Defense takes center stage at the annual Shipyard conference

The Shipyard Conference, organized by Norsk Industri, placed special emphasis on defense this year. Discussions centered on maritime security and coastal infrastructure. The government's long-term defense plan presents new opportunities for Norwegian maritime shipbuilding and preparedness. Day two also provided an in-depth look at how the maritime industry will adapt to the use of new technologies AI.

Maritime Onboarding has gained high interest and participation 

The week concluded at Ulstein Group with this year's final Maritime Onboarding, attracting over 60 participants from various sectors of the maritime value chain. The program provided a comprehensive journey through a ship's lifecycle: from Norwegian maritime industry history and financing by Sparebank1 SMN, through ship design and engineering by Ulstein Group, to construction and certification processes presented by Ulstein Verft. The program also highlighted Norway's world-leading supplier industry and position as a maritime nation, with presentations from Jets and Olympic Shipping respectively. The day concluded with insights into sustainable business models by Green Yard Kleven, followed by a yard tour at Ulstein Verft, giving participants practical insights into modern shipbuilding operations.

We have shared a selection of photos from the event here.

Strong yards are essential for maintaining a strong maritime cluster

Norwegian shipyards are essential cornerstones of our maritime cluster, globally recognized for constructing advanced vessels in close partnership with designers and equipment providers. Their innovative ability and expertise contribute to positioning Norway as a leading maritime nation.

Velkommen på laget: Inger er vår nye intern

Inger søkte internship hos ÅKP fordi det gir henne mulighet til å prøve mye forskjellig. Denne høsten skal Inger særlig jobbe for vår maritime klynge, GCE Blue Maritime Cluster.

Blue Maritime Cluster
Inger-farge.jpg
— Jeg fikk inntrykk av at GCE Blue Maritime er en fremoverlent og fremtidsrettet klynge med et bredt nettverks- og kunnskapsmiljø. Det er kvaliteter og verdier som samsvarer med mine læremål som en del av studiet, men også for personlig utvikling. 

Dette sier Inger Ringdal Sæter, som nettopp har startet sitt internship hos GCE Blue Maritime og ÅKP. Hun legger til: 

— Den maritime sektoren omhandler alt fra teknologi til konkurranse, og er en spennende arena for å koble sammen næringslivet og akademia. GCE Blue Maritime er derfor et attraktivt sted for å kunne lære og forstå hvordan en klynge opererer og posisjonerer seg i den maritime næringen. Jeg ser frem til å kunne bryne meg på både faglige oppgaver om teknologi og forsvar i sektoren, men også lære om organisasjonsstyring innad i klyngen. 

Aktiv student

Inger har en bachelorgrad i europastudier i fordypning i statsvitenskap, og går nå en master i innovasjon og bærekraftig samfunnsutvikling ved NTNU. Hun har også vært aktiv ved siden av studiene: 

— Under studieløpet har jeg vært med i studentorganisasjonen YATA (Youth Atlatic Treaty Association), og har jobbet med markedsføring der. I tillegg har jeg vært nestleder for i deler av organisasjonen til Norges største kulturfestival UKA. Både YATA og UKA har gitt meg verdifull innsikt og erfaring jeg har fått bruk for inn i studiet, jobb og prosjekter. 

Vil lære

Målet til Inger, på lang sikt, er å hele tiden utvikle seg og lære nye ting.

— Om fem år er jeg ferdig utdannet og i en jobb som jeg brenner for. Målet er å hele tiden utvikle seg og lære nye ting, sier Inger, og tilføyer: 
— Det er viktig å ha en meningsfull jobb som man gleder seg til å gjøre hver dag. Nøyaktig hva er jeg ikke sikker på ennå, men forhåpentligvis kan jeg få anledning til å prøve ut litt forskjellige sektorer og tilegne seg mest mulig erfaring.
Pierre-mindre2.jpg
Pierre Major.

Pierre Major, klyngeleder for GCE Blue Maritime Cluster, er svært glad for å ha fått Inger med på laget: 

— Inger har relevante studium fra NTNU og vi er veldig glad at studenter ønsker å bli i hjemmeregionen sin. Inger er fra Hellesylt og kjenner slik regionen godt. For øvrig har vi gode erfaringer med studenter fra NTNU generelt. De er selvstendige, kreative og effektive.

Les også: Synspunkt: Ikke la diamanter renne ut i sanden

Strategisk samarbeidsavtale mellom ÅKP og Fremtidens Industri

ÅKP og Fremtidens Industri (FI) har signert en samarbeidsavtale som skal styrke innovasjon, vekst og samarbeid på tvers av klynger, inkubatorer og nasjonale satsinger.

Blue Maritime Cluster
Bjørn Damhaug og Kirsti Slotsvik.jpg

Avtalen legger til rette for tettere samarbeid innenfor fire hovedområder:

1. Samarbeid mellom sterke næringsklynger (de nevnte).

2. Utvikling av inkubatortilbud.

3. Felles ScaleUp-programmer.

4. Støtte til bedrifter som ønsker å levere til forsvarssektoren.

Klynger og katapulter i samspill 

Gjennom avtalen forplikter partene seg til å bygge bro mellom klyngene de representerer. For ÅKP gjelder dette GCE Blue Maritime Cluster og NCE Blue Legasea, mens FI bringer inn NCE Aquatech Cluster, RENERGY, Ocean Autonomy Cluster, Agritech Cluster og NORDSEC.

Videre skal samarbeidet forsterke satsingen på Norsk Katapult Digital og Testination, to viktige nasjonale test- og utviklingsarenaer.

Les mer om Norsk Katapult Digital her

Styrker gründere og vekstbedrifter

Inkubatorsamarbeid står sentralt i avtalen. Minst ett felles ScaleUp-program skal gjennomføres årlig, der både FI og ÅKP bidrar til å utvikle og skalere bedrifter med vekstpotensial.

Med denne avtalen styrker vi evnen til å gi gründere og bedrifter et helhetlig tilbud, uansett hvor de befinner seg. Gjennom samarbeid kan vi tilby større bredde, mer kompetanse og flere muligheter for vekst, sier Kirsti Slotsvik, administrerende direktør i ÅKP.

Vil du vite mer om ScaleUp? Klikk her

Samarbeid om leveranser til forsvarssektoren

Både ÅKP og FI har egne satsinger knyttet til å støtte bedrifter som ønsker å levere til forsvarssektoren. Gjennom avtalen vil partene samarbeide om å videreutvikle disse initiativene og bidra til at flere norske bedrifter kan bli en del av forsvarsindustriens verdikjede.

Sammen med ÅKP får vi enda bedre forutsetninger for å utvikle bedrifter som kan levere til krevende nasjonale og internasjonale markeder. Det handler både om teknologi, bærekraft og konkurransekraft – og her står våre miljøer sterkt sammen, sier Bjørn Damhaug, administrerende direktør i Fremtidens Industri.

Et viktig steg for samarbeid nasjonalt 

Gjennom avtalen vil partene også støtte hverandre i synlighet og kommunikasjon, dele erfaringer fra ulike prosjekter og bidra til å koble sammen bedrifter, forskningsmiljø og investorer på tvers av klynger og regioner.

 

Diversity as a Driver of Innovation in the Maritime Industry

How can cultural diversity fuel innovation and sharpen competitiveness in the maritime industry? That question brought leaders, researchers, and practitioners together in Ålesund this week.

Blue Maritime Cluster
Seema.jpg

Foto: Jakob Sverre Løvstad and Manav Rihel Kumar, Seema.

oversikt.jpg
The workshop was hosted at ÅKP’s Innovation Arena on the NTNU Campus in Ålesund.

Ålesund, 4 September 2025 – The workshop Cultural Intelligence as a Competitive Edge gathered industry leaders, academics, and practitioners at the ÅKP Innovation Arena to explore how cultural diversity fuels innovation capacity and strengthens competitiveness in the maritime sector.

Organized by GCE Blue Maritime Cluster, NCE Blue Legasea, NTNU in Ålesund, the national MARKOM program, and Seema, the event put a strong spotlight on how inclusion and cultural intelligence are no longer optional – but strategic prerequisites for growth and innovation.

For those unfamiliar with Seema and MARKOM, Seema is a Norwegian consultancy that helps organizations turn diversity into a strategic strength, while MARKOM II is a national program dedicated to strengthening maritime education and competence in Norway.

Diversity Done Right: A Powerful Innovation Tool

thumbnail_IMG_7950.jpg
Amrit Bhullar


Industry voice Amrit Bhullar from VARD captured the essence in one sentence:

“Diversity is very powerful – if you do it right.”

Her message underlined how innovation is not just about new technology, but about the ability to combine perspectives, challenge established assumptions, and build solutions that reflect the complexity of a globalized market.

Academic Insights with Practical Relevance

Researchers Viktoriia Koilo and Mohammad Hosseini from NTNU emphasized that diversity is directly linked to talent attraction and retention – both critical for a sector under pressure. Hosseini talked about the barriers that exist where language and cultural codes risk excluding valuable expertise.

The challenge, he argued, is to cut the cake in a way that makes room for more voices. In practice, that means broadening definitions of competence and systematically reducing entry barriers for global talent.

Viktoriia og Mohammad.jpg
Viktoriia Koilo and Mohammad Hosseini.

From Culture to Performance

Seema’s experts, Manav Rihel Kumar and Jakob Sverre Løvstad, facilitated interactive sessions and shared practical frameworks on diversity leadership. Their approach demonstrated how cultural intelligence can be trained, measured, and embedded into organizational practice – ultimately improving decision-making, collaboration, and innovation outcomes.

As Kumar put it, cultural intelligence is not about accommodating differences – it is about leveraging them for better performance.

Looking Ahead

The workshop concluded with a clear message – maritime companies that succeed in diversity management can also succeed in innovation. Embedding cultural intelligence in leadership and education – a goal NTNU is now actively pursuing through the MARKOM program – will be crucial in preparing the industry for the challenges and opportunities ahead.

Key Highlights:

  • Diversity fuels innovation: More perspectives lead to better ideas and stronger solutions.
  • Global talent attraction: Inclusive practices make Norway more competitive in the global market for expertise.
  • Cultural intelligence is measurable: With the right tools, companies can build systematic capacity in diversity management.
  • Performance gains: Diversity, when done right, translates directly into stronger collaboration and higher innovation capacity.
gruppa.jpg
Bak fra venstre: Barbro Fjørtoft (NTNU), Wenche Uksnøy (NCE Blue Legasea), Viktoriia Koilo (NTNU), Juuni Vatne (GCE Blue Maritime), Anne Seth (NTNU), Amrit Bhullar (Vard). Framme fra venstre: Manav Rihel Kumar, Jakob Sverre Løvstad (both Seema) and Mohammad Hosseini (NTNU).

Fire finalister klare til Blue Maritime Innovation Award 2025

For tredje år på rad skal Blue Maritime Innovation Award deles ut. Nå er årets finalister klare. – Årets liste av nominasjoner har vært mangfoldig, og juryen har gjort en svært grundig jobb for å komme frem til de fire finalistene.

Blue Maritime Cluster
illu-sak-nominerte.jpg

Det sier Knut Tore Aurdal, som har koordinert juryens arbeid. Han påpeker at det er stor bredde i finalistene: 

Knut Tore mindre.jpg
Knut Tore Aurdal.
— Finalistene er svært forskjellige, samtidig som de virkelig gjenspeiler spekteret av hva som er innovasjon i den maritime klynga. Så juryen har en utfordrende jobb med å kåre en vinner, sier han.

Årets jury består av Tone Lunde Bakker, administrerende direktør i Eksfin, Tore Stensvold, frilansjournalist og tidligere i Teknisk Ukeblad, Ragnar Gjengedal, førsteamanuensis i maritime fag ved Universitetet i Bergen, Anne Seth, innovasjonsleder ved NTNU Ålesund, og Helge Gjerde, direktør i Innovasjon Norge Møre og Romsdal.

De fire utvalgte representerer bredden av innovasjon i den maritime klyngen. Noen har i mange år jobbet med langsiktig utvikling av løsninger, andre har kommet med enkeltstående digitale innovasjoner som kan løfte hele industrien videre. Felles for alle er at de tydelig viser frem klyngens innovasjonskraft og bidrar til å befeste posisjonen som verdensledende på maritim teknologi.

Metizoft

Metizoft_BlueMaritime_Award_finalist_01_1080x1350.png

Metizoft ble etablert i 2006 som pioner innen digital kartlegging av farlige materialer om bord på skip. Siden den gang har selskapet vokst til å bli en global aktør innen maritim compliance og miljørapportering. Løsningene brukes i dag av over 350 kunder på tusenvis av skip verden over og gjør det enklere å håndtere bærekraftsrapportering, kjemikaliebruk og vedlikehold av dokumentasjon.

Juryen trekker frem at Metizoft har vist styrke ved å kombinere innovasjon med evne til å lykkes i markedet. De har en robust forretningsmodell med høy eksportgrad og stor samfunnsnytte. Årets investering i Powersave AS viser hvordan selskapet tør å satse nytt i et krevende marked. Metizoft demonstrerer hvordan langsiktig arbeid og evnen til å innovere på nytt gir ringvirkninger langt utover egen virksomhet.

Tow Assist fra Kongsberg Maritime

Kongsberg Maritime-Tow Assist-1-mindre.jpg
Tow Assist.

Avanserte maritime operasjoner er en kjernekompetanse i klyngen. Med Tow Assist har Kongsberg Maritime utviklet en ny løsning som kombinerer selskapets DP-teknologi med deres brede offshore-portefølje og ekspertise. Resultatet er tryggere, enklere og mer effektive slepe- og posisjoneringsoperasjoner.

Løsningen kan bli avgjørende for fremtidige prosjekter som flytende havvind. Juryen peker på at dette er et konkret eksempel på hvordan digitalisering kan gi både sikkerhetsforbedringer og store effektiviseringsgevinster. Relevansen for et voksende grønt marked gjør innovasjonen ekstra viktig. Tow Assist viser hvordan norsk teknologi kan åpne dører til nye markeder og styrke eksportmulighetene for hele næringen.

Dipai

Dipai team.jpg
Øverst fra venstre: Edvard Johan Dyb, Øystein Nordli, Thiago Monteiro, Bjørnar Vikhagen Nederst fra venstre: Birger Pedersen, Andre Ellefsen, Franck Chauvel.

Selskapet Dipai ble etablert i 2020 og har på kort tid blitt en pioner innen dataanalyse og kunstig intelligens for maritim driftsoptimalisering. Plattformen omdanner rådata fra fartøy til beslutningsgrunnlag som gjør det mulig å optimalisere drift, vedlikehold og bærekraft.

Blant de internasjonale kundene finner vi DOF, som har valgt Dipai som et sentralt verktøy i sin bærekraftstrategi. Juryen fremhever at Dipai har lykkes med å kommersialisere forskning raskt og effektivt. Løsningen gir redusert drivstofforbruk, lavere utslipp og mer effektivt vedlikehold, samtidig som den har stort internasjonalt vekstpotensial. Dipai er et tydelig eksempel på hvordan kunstig intelligens kan skape verdi for både næringen og samfunnet.

Vard – cyber-resiliente fartøy

PurusChinook 01-4-Vard-mindre.jpg
Purus.
North Star_Grampian Kestrel-2-Vard-mindre.jpg
North Star.

Vard har levert de første fartøyene i verden som er bygget i tråd med det nye regelverket for cybersikkerhet, IACS E26 og E27, både hos DNV og Lloyds Register. Dette markerer et viktig gjennombrudd der cybersikkerhet ses som en integrert del av skipet fra konsept til levering.

De første fartøyene er allerede levert til North Star og Purus og er i drift innen offshore vind. Juryen trekker frem at Vard er pionerer som setter en ny standard for maritim sikkerhet og digital robusthet. Prosjektet er utviklet i tett samarbeid med den maritime klyngen og bidrar til å redusere risiko og bygge tillit i et mer digitalisert marked.

Snart kåres vinneren

Vinneren av Blue Maritime Innovation Award 2025 offentliggjøres under Den maritime klyngekonferansen 17. september på Scandic Parken i Ålesund.

Melde deg på? Klikk her